räknare

Forsen gav reultat

Var ner och provade ljungan med kastspöt i väntan på att sjöarna runt om i länet ska bli isfria.
Jag kastade från land ca. 300 meter från vattenkraftverket i matfors. Vattnet var grönjävligt strömt eftersom dom ganska nyligt öppnat slussarna för att släppa ut det smältvatten som blivit.
På 50 minuter hade jag inte haft en antydan till hugg och jag var beredd att ge upp...
Jag testar väl en ny metod då, tänkte jag.. och kastade på sidan om strömmen, längs med land där jag stog. och Jerkfiskade hem wobblern. Pang Bom, så small det på en gädda... eller ja small var kanske att ta i... men fisken högg och fastnade i wobblern. Inte med munnen utan snarare med ryggen.
Jag vevade in den lille plockade lös krokarna och vägde den. Hela 0.66 kg!!
något för framtiden kanske, tänkte jag och släppte tillbaka den.
Så vad kan man lära sig av det här då? - Jo, att jerkfiske är kul och effektivt och att sådan utrustning ska investeras i nu till sommaren!
/S

Sammanfattning av Vintern 2010

3-2 på övertid..

Årets första helhjärtade insats i båten är gjord..

I lördags var det dags för årets officiella "första" tur. Det var helhjärtat, laddat och det fanns en jäkla vilja i båten !

Det blev en ganska sen tur, inte för än kl 17:00 hade vi grejorna i vattnet. Vi startade fisket uppe vid gamla bron. Max inledde säsongen med jigg, haha jigg tänkte jag, detta blir en lätt match ! Det fick man ju äta upp.. Själv körde jag ju mina gamla beprövade beten.

Efter några kast så satt det helt plötsligt en gädda på jiggen, 0-1 ca 2,5 kg.
Efter det så testade vi en bit längre ner, det tog inte lång tid innan nästa gädda satt på jiggen. Fan tänkte jag, man skulle haft en jigg ! 0-2 ca 2 kg. Jaja jag krigade på med mina jerkar, ca 10 min senare satt det äntligen en gädda på wobblern ! Skönt, årets första gädda hade glidit över relingen. ca 2 kg. Efter ett trögt fiske så slog vi våra kloka ihop och förflyttade oss ner mot vattenskidklubben.

Efter ett segt fiske även där så testade jag en jigg, pang sa det ! 2-2 även den runt 2 kg. Efter detta så tog vi beslutet att nästa fisk på kroken skulle gå segrande ur striden. Vi begav oss upp till bron igen, jag satt på en ny kille som låg i lådan, X-buster ! Han var spelsugen, efter några kast så satt det en gädda på kroken ! Yes tänkte ja, skön vinst.. Men nej nej, han spottade ut Bustern. Fan ! Jaja, bara ta nya tag tänkte jag. Max krigade på med sina jiggar. Det var spännande och jag hade verkligen inte tänk att förlora premiären och speciellt inte när det var på hemmaplan ! Då hände det något konstigt, PANG ! Jag hade fisk på kroken men jag tyckte det kändes lite konstigt, vafan är det här tänkte jag.. Efter en liten kamp så hade jag fisken inne vid båten, då kom chocken ! ÖRING.. Jaha tänkte jag, finns det öring här ? Jaja det fanns det tydligen. Det var ju konstigt att det fanns öring här tyckte jag men ännu konstigare var det ju att han hade tagit på en ganska stor gäddwobbler.. Jaja, han låg iaf i båten och det var ju skönt ! 2,3 kg Öring på en X-buster i denna del av Ljungan, konstigt men sant !

0-1 gäddan, Max Lindgren.

0-2

1-2

2-2

3-2 ding ding ding.

>-<(((*>

-Cherry

3-2 på övertid !

Årets första helhjärtade insats i båten är gjord..

Med mig hade jag min kära kollega Max "linkan" Lindgren. Max är en ung talang som spås en lyssande framtid inom fisket, han har allt ! Det blev en ganska sen tur, inte för än kl 17:00 hade vi grejorna i vattnet. Vi startade fisket uppe vid gamla bron. Max inledde säsongen med jigg, haha jigg tänkte jag, detta blir en lätt match ! Det fick man ju äta upp.. Själv körde jag ju mina gamla vanliga beprövade beten. Efter några kast så satt det helt plötsligt en gädda på jiggen, 0-1. ca 2,5 kg.
Efter det så testade vi en bit längre ner, det tog inte lång tid innan nästa gädda satt på jiggen. Fan tänkte jag, man skulle haft en jigg ! 0-2 ca 2 kg. Jaja jag krigade på med mina jerkar, ca 10 min senare satt det äntligen en gädda på wobblern ! Skönt, årets första gädda hade glidit över relingen. ca 2 kg. Efter detta så blev det trögt, vi slog våra kloka ihop och förflyttade oss ner mot vattenskidklubben. Efter ett segt fiske så testade jag en jigg, pang sa det ! 2-2 även den runt 2 kg. Efter detta så tog vi beslutet att nästa fisk på krogen skulle gå segrande ur striden. Vi begav oss upp till bron igen, jag satt på en ny kille i lådan, X-buster ! Han var spel sugen, efter några kast så satt det en gädda på kroken ! Yes tänkte ja, skön vinst.. Men nej nej, han spottade ut Bustern. Fan ! Jaja, bara ta nya tag tänkte jag. Max krigade på med sina jiggar. Det var spännande och jag tänkte att jag kan ju inte förlora säsongs premiären på hemmaplan.

Fisket är igång !

Årets första helhjärtade insats i båten är gjord..

Efter det så testade vi en bit längre ner, det tog inte lång tid innan nästa gädda satt på jiggen. Fan tänkte jag, man skulle haft en jigg ! 0-2 ca 2 kg. Jaja jag krigade på med mina jerkar, ca 10 min senare satt det äntligen en gädda på wobblern ! Skönt, årets första gädda hade glidit över relingen. ca 2 kg Efter detta så blev det trögt, vi slog våra kloka ihop och förflyttade oss ner mot vattenskidklubben. Efter ett segt fiske så testade jag en jigg, pang sa det ! 2-2 även den runt 2 kg. Efter detta så tog vi beslutet att nästa fisk på krogen skulle gå segrande ur striden

Kvarnviken

Äh det blev en angling till, den absolut sista. Kvarviken besökte vi och det var väl skapligt fiske, 8a gäddor totalt varav två när vi plockade in angeldonen.

Landlöst och hyfsat väder bjöd dagen också på.

05:55

Vi fick bygga oss en bro för att ta oss ut på isen

En gädda som vi fick under tiden vi packade ihop angeldonen

Bättre isar har man varit ute på

Vår

/ Jonsson

Säsongsavslutning

Idag var det sista angligen och det slutade med sju stycken mindre gäddor när vi besökte Rännösjön.

Nu är det bara att packa ihop vinterns fiskeutrustning och invänta att isen släpper så man kan ta båten och dra några vårgäddor.

Micke-Preem var med och hade tagit på sig sina varmaste stövlar....

Och som han njöt!

Carina Preem Norberg bjöd på lunch

Fler bilder blev det inte, nu är det låååååångt kvar tills man får angla igen.

Snusmarias

6 gäddor blev det, en besvikelse för man hade hoppats på mer men antagligen så var vi en vecka för tidig, är ju en vårvik det där.

Stoffe var med

Simon lika så

Vädret var helt okey förutom att det blåste lite

Öppet vatten och enbart 10 cm is på sina håll, säsongen är över SNART

Spänning!

En Gädd

/ Jånsson

Några bilder från Douglas

Angling imorgon

Jag & Simon var nyss på Stortjärn eller Snusmarias som den kallas, var riktigt riktigt dålig is faktiskt.

Var dit och förborrade hålen så allt är klart inför morgondagen, isdubbarna var på och vi borrade oss framåt. Var cirka 25 cm is på större delar av sjön men riktigt porös is, när isen bara mätte drygt 10 cm så nöjde vi oss.

Känns verkligen att det är sista chansen att angla nu, vi tänkte försöka fiska tisdag,onsdag,torsdag och kanske fredag för att sedan nöja oss för säsongen.

Ifjol fick vi nio gäddor när vi besökte tjärn, hoppas på något liknande imorgon även om Mats-Håkan påstår att vi är en vecka tidig.

Jonsson,Ekdahl,Sjödin och Heldeby är det som ska leda truppen mot framgång imorgon, 04:40 smäller det.

/A.Jonsson

Kyrkviken

Blev kyrkviken nere vid cementgjuteriet imorse med morfar,morbror,bror & far.

Dock hade några varit där igår så det var väl inte världens bästa förutsättningar men vi fick 5 stycken iaf.

Till veckan blir det 3-4 anglingar, säsongens sista känns det som.

Hyfsad is fortfarande förutom närmast vägen där det var cirka 5-6 cm bara

Mört-Masse

H.A.O

Bra grejer

"Vi hade iaf tur med vädret"

Riktigt ledsen gädda som fick gå tillbaka

Sista veckan!

Isen smälter fort nu, känns som det är 1-1,5 vecka kvar av vintersäsongen nu

Kvällsjön

Det blev enbart Stefan & Jag(Andreas) som gav oss ut på kvällsjön imorse, resten kunde inte pga diverse anledningar. Började med några flagg innan det runt åtta tiden började hugga rejält.

Från 07.57 - 08:30 hade vi 8a flagg, efter halv nio så var det dock riktigt dött igen. Det blev totalt fem gäddor idag.

Steffe får bara stora gäddor

Exemplarisk gädda

Goutt

Hittade en gädda i vassen, varför fick den inte gå tillbaka?

Steffe Jonsson & en Vaggeryds

Carlsson

/ Andreas E Jonsson

Juniorlaget får chansen

Om dyrgt 2 timmar så är det dags för Juniorlaget att försöka lura storen på Rännösjön. En tradition fördes vidare till nästa generation nyss när jag fick lära ut en "angelknut" till bror min, kändes fantastiskt!

Gör din bror stolt!

/ Oves förstfödde

Rännösjön

En dag som började ganska bra med en hel del flagg men efter halv nio så var det helt dött.

Blev totalt 3 stycken gäddor, största på 3.2 kg, vid 12-13 tiden packade vi ihop och begav oss till Rudetjärn för lite pimpling istället. Simon fick 6-7 mört medans jag lyckades lura en gädda.

Dogge & Simon var på plats

Winnerbäck hade hittat en plats i snön