räknare

Naggen

I helgen har Ekdahl & Jonsson varit i Naggen tillsammans med Spjut, Kjellberg och Nilsson, öringsfiske stod på schemat.

Torsdag:
Kommer upp sent på torsdagkväll och hinner inte fiska, lägger enbart ut våra spön över natten. Vi ägnar torsdagskvällen åt spel,whisky och några kalla istället.

Fredag:
Ekdahl & Jonsson vaknar tidigt och går till vattnet för att titta till sina spön, TRASSEL! Våra linor har trasslat ihop sig med varandra och vi tvingas lägga i båten för att kunna fixa det. När vi kommer ut till våra flöten så märker vi dock att på Jonssons spö så sitter det en öring, den har trasslat in sig i repet som bryggan sitter fast i, SUCK!

Efter 30 minuters hård jobb av framförallt Ekdahl kan han dock plocka upp resans första öring. Äntligen kan vi komma igång med fisket. Vi ställer oss på bryggan och slänger ut vårat flöte med mask på, Ekdahl drar snabbt upp två öringar & någon abborre varav ena öringen släpps tillbaka. Nilsson,Spjut och Kjellberg ansluter dom också och lyckas även dom lura några abborrar.

Precis innan lunch bestämmer jag (Jonsson) mig för att ta båten och utförska sjön lite längre bort. Jag kommer till en plats där det vakar riktigt mycket. Jag slänger ut mina grejor och PANG så sticker flötet iväg men tyvärr lyckas öringen slingra in sig i massa sjögräs och min krok & lina följer med.

Tar båten och åker tillbaka för att sätta på ny krok och lina. Frågar grabbarna om någon ska med, får inget svar så jag sticker tillbaka själv. Ut med flötet igen och det hinner knappt landa i vattnet innan jag har en öring på kroken igen, denna gång går det vägen och i båten kan jag väga den till cirka 380 gram. Kastar ut igen och får en till öring som dock får gå tillbaka. Grabbarna ropade nu på lunch så det var bara att åka tillbaka.

Efter lunch gör jag ett nytt försök där tillsammans med grabbarna och Spjut tar en öring direkt på fluga, sedan blir det helt dött, kanske beror det på att 5 grabbar låter lite väl mycket ibland. Vi forsätter och fiska i lilla sjön hela dagen och får några mindre öringar samt abborrar. Efter middagen som bestod av grillad öring och fläskfile ger vi oss ut igen men det är trögt fiske just nu men precis när grabbarna snackar om att dra sig tillbaka till stugan provar jag ett nytt ställe och pang så sitter det en öring av mindre storlek. Detta sprider energi till gänget och inom loppet av 3 minuter lyckas både jag och Kjellberg dra varsin fin öring.

Kjellbergs väger 610 gram medans jag får nöja mig med 580, helt okey fiskar för att vara i Naggen.

Lördag:

Åker till den större sjön för att försöka få lite större fiske och ifjol var det bättre i den sjön också. Men detta år är det relativt dött i sjön, Jonsson tappar resans finaste öring precis vid kanten och även Kjellberg råkar ut för samma öde. En riktig besvikelse som slutar med att vi åker hem till lilla sjön där vi lyckas få några öringar under kvällen.
resans största öringar

Söndag: Städar stugan och fiskar i stora sjön igen, utan resultat idag igen. Avslutar helgen med att käka i Stöde

Ska man sammanfatta helgen så får vi ändå vara ganska nöjd med fisket, totalt blev det cirka 15 öringar 10 abborrar och en okänd fisk. Trevligt sällskap, god mat och god dryck. Kanonhelg!

Monsteröringen

Joe med resans första öring

/Jonsson
>-<(((*>

Gäddmete

Blev lite gäddmete idag nere vid marmen och cementgjuteriet. 3 gäddor blev det för Jonsson & Ekdahl, sedan blev det ett antal mörtar också. Hade en fin huggperiod på eftermiddagen, totalt 6-7 hugg.

Strömming och mask använde vi oss av. Bilder har Ekdahl så det får han lägga upp framöver.

/ A.J

Rännösjön & Ljungan

I måndags var jag,(Jonsson) Ekdahl & Sjödin ut en tur på Rännösjön och försökte lura några vårgäddor. Trögt fiske som vanligt men Simon lyckades lura både en abborre samt en mindre gädda. Själv hade jag en fin abborre efter min jerk men den avstod att smaka på krokarna i sista sekund.

Igår så bestämde jag & M.Höglund oss för att avnjuta en kall öl i vårsolen och samtidigt lägga ut våra spön i vattnet. På med flöte, krok och stömming och sedan sitta och mysa i vårsolen.

Efter ett tag så insåg jag att mitt flöte som drivit in väldigt nära land var helt borta så jag flög upp ur stolen och kunde ganska snart konstatera att årets första gädda nu var påväg in mot mina trygga händer. Efter några minuters kamp och lite håvstrul så kunde jag lyfta upp en kort & skapligt tjock gädda på 5.16 kg.

Efter 2 tappade gäddor så kunde jag äntligen räkna in årets första gädda, skönt. Under kvällen blev det lite mer gäddmete, dock utan resultat.

Sjödin

Ekdahl med en mindre abborre

Ekdahl med sin gädda, 1.8 tror jag den vägde

Årets första för Jonsson & den fick givetvis gå tillbaka

5.16

Halvschysst outfit ändå

/ A.Jonsson

Rea

5 st pikeattack för 100 kr på berras sportfiske, slå till!

Köp dina pikeattack här!

Marmen

Kerfstedt & Jonsson tog en tur med båten och Kerfstedt lyckades lura två gäddor. Verkar vara lite på gång nu iaf.

Gädda tagen på trolling

Kerfstedt

Gädda tagen på jerk denna gång

Väx på dig!

/ #7 A.Jonsson

2 dagar = 1 gädda

Igår var jag,(Andreas) Norberg & Forsström iväg till Tron i Norrhassel och testade, i vanliga fall brukar sjön leverera många men små gäddor.

Just denna dag så levererande den inte mycket alls, 1 gång på hela dagen hade vi kontakt med en gädda och det var när Forsström plockade upp en liten stackare.

Idag var jag,Broman & Dogge på besök på marmen där vi prövade olika metoder. Jag och Broman testade att gäddmeta med strömming medans Dogge prövade en klassisk variant med skeddrag. Efter 30 minuter hade jag haft kontakt med 2 gäddor och haft med mig båda in en bit innan dom släppte, förmodligen var det den stora angelkroken som blev gäddornas räddning. Vi forsatte vårat fiske i ytterliggare 2 timmar och dogge hade ett rejät hugg samtidigt som broman hade en gädda på som dock bet av linan och blev frigiven.

Helt klart en rolig dag ändå, känns som gäddorna börjar bli mer och mer på G samt att stället vi testade idag bjöd på lite varmare vatten.

Norberg redo att besöka "Tron" för första gången

Forsström var med och lyckades lura en liten gädda

459e kastet

Norberg njöt av en sallad i vårsolen

Platsen där vi gäddmetade

Maskoten var med

Imorgon tänkte jag och Kerfstedt dra ut en sväng, möjligtvis hänger en gästfiskare med.

Den som lever får se/ Joe

>-<(((*>

Har varit ut 2-3 gånger nu och det är riktigt trögt runt om i sjöarna. Imorgon blir det dock en seriösare fisktur, denna gång med båt.

Visst det har varit trögfiskat men imorgon vänder det när Kerfstedt & Jonsson ska ut på en tur. Vi tänkte arbeta av marmen med våra jerkprylar, förhoppningsvis kan vi lura några gäddor.

Den som lever får se.
// A.Jonsson

En fräsch utrustning som levererar

Idag var jag , Joe och Danken Sjödin ute och provade Rännösjön.
Vi tänkte att vi skulle kroka på dom där bjässarna vi fick känna lite på i vintras.
Jonsson som hade haft en bra vecka på jobbet hade investerat i lite nya fräscha fiskeprylar:
Jerk-spö, multirulle och lite nya drag. Såväl Jerkdrag som softbaits.
Vi rodde drag längs vassen och hade som plan att vi skulle arbeta oss bort mot vinterns anglingsställe.
Sjödin Rodde skutan och jag och Joe trollade. Jag själv körde med en gammal klassist gäddwobbler från broman, medans Joe körde med ett av sina nyinköpta softbaits.
Efter ett par hundra meters färd i båten hade Joe napp. Vi stannade båten och vevade in... en Abborre av den större kalibern. 1.22 kg. Helt klart en fin bit.
Men efter den fångsten blev det inga mer hugg, trotts att vi arbetade av rätt långa sträckor utmed vassen.
Joe som inte riktigt hunnit få in rätta tekniken med sitt nya Jerkspöt, ville troligen försäkra sig om att han gav utrustningen den chans och den tid den förtjänade, när han  på ett annorlunda sätt såg han till att göra sig av med halva sin haspelutrustning.
Med mycket kraft och lite vilja lyckades han kasta såväl tafs som wobbler och spötopp långt ner i djupet på rännösjön.
Ingen vinst utan förlust sägs det.
/S

En tjusig bit på 1.22 kg
Abborre 1.22 Kg

Marmen

Idag blev det en tur på marmen med Kerfstedt & Nilsson, 15.00-18:20 för att vara exakt.

Blev en hel del trolling som från början inte gav något resultat, efter ett tag beslöt vi oss dock för att testa nedanför Tuna Kyrka och det var ett bra beslut.

Inom loppet av 1 minut lyckades både Kerfstedt & Nilsson kroka varsin gädda,Nilssons var väl ingen jätte men Oskars var en fin flicka på 6.3 kg. Efter detta så tog vi båten rätt över sjön och började kasta nedanför Attamars Kyrka istället. Jag vevar sakta mot båten och precis när jag ska lyfta upp så smäller det på en gädda(jo jag blev rädd), dock så klipper den linan eftersom jag tvingades fiska utan ståltafs. Jag hade några minuter före detta tappat både wobbler och tafs och eftersom mina nya tafsar inte kommit så fick jag glatt fiska vidare utan, ingen bra idé.

* 2 Gäddor

* Riktigt kallt ute

* Riktigt kul att vara igång igen